マージナルゲインって、トヨタの”KAIZEN”に通ずるものがありますね。
身長176cmの私のクランク長の変遷は以下の通り。
20年ぶりにクランク長は原点回帰ですな。
2002年〜 170mm デュラエース FC-7700
2007年〜 172.5mm FC-R 700
2014年〜 172.5mm デュラエース FC-9000
2022年〜 170mm アルテグラ FC-R8000
クランク長とペダリングの速度の関係性は以下の通り。
CPV = C*CL*2*Pi/60
CL:クランク長(m)
クランク長 170mm ケイデンス90rpmにおけるCPVと同じになるように
クランク長とケイデンスの変化させると、
クランク長を短くするとケイデンスが上がる。
ちなみに、クランク長を100mmにすればケイデンスは153rpm と超高速!
Circumferential pedal velocity is a measure of how fast the pedal moves around the circle it makes while pedaling. It is derived from cadence as follows:
CPV = C*CL*2*Pi/60
Where CPV = circumferential pedal velocity (in m/s), C = cadence (in rev/min), CL = crank length (in m), and the constants 2, Pi, and 60 serve to convert the data to the proper units.
While technically muscle shortening velocity or at least joint angular velocity should be used instead of CPV, CPV has been shown to be an excellent predictor of joint angular velocity and, by extension, muscle shortening velocity.
20年ぶりにクランク長を170mmに戻すとともに、ケイデンスを少しでも上げたい。
ハイケイデンスの練習で神経系を鍛えておかないとね。
洗車し終えたところ。
来週TTの練習に彩湖にいくので、それまでにリアタイヤを張替えよ。